Ehkäise vaivoja

Ehkäise silmän seudun vaivoja 

Kyynelkerros 

Kyynelkerros on muutaman millin tuhannesosan paksuinen nestekerros silmän pinnalla. Se on katselumukavuuden kannalta olennaisen tärkeä osa silmää. Jos kyynelkerros ei ole kunnossa, sarveiskalvo pääsee kuivahtamaan ja silmään syntyy roskan tunne tai suorastaan pistävä kipu. Kyynelkerrosta ja sen koostumusta voivat muuttaa allergiset reaktiot, hormonaaliset muutokset ja talvisin huoneilman kuivuus ja pölyisyys. Silmän pinnan ärtyillessä selvitettäviä asioita on siis monia.

 

Silmänseudun kiputilat

 

Silmän kiputiloja voivat aiheuttaa esimerkiksi värikalvon tulehdus, äkillinen paineennousu ja näköhermon tulehdus (yleensä myös näkömuutoksia)

Tavallisimmin silmänseudun kiputila johtuu nenän sivuonteloiden ilmankiertohäiriöistä, jotka eivät edellytä varsinaista nuhaa. Kipu voi säteillä myös leukanivelen, hampaiden tai kasvolihasten alueella. Hyvin tavallista on myös, että kipu silmien seudussa onkin heijastumiskipua esimerkiksi niskan syvistä lihaksista ja kaulan lihaksista. Jos toimistotyö on pitkään paikallaan istumista eikä hartioita muista rentouttaa päivän mittaan, olkapäät alkavat vähitellen nousta, lihakset kiristyä ja seurauksena on silmien seutuun säteilevä kipu. Samalla verenkierto saattaa huonontua  niskavaltimoissa ja tämä osaltaan lisää oireita.

 

Muut näkemisen mukavuuteen vaikuttavat asiat:
  • valaistus
  • kuvaruudun ominaisuudet
  • kuvaruudun paikka, häikäistyminen
  • ohjelmistojen rakenne
  • ympäristön värit
  • katseltavien aineistojen laatu
Kukin näistä asioista kannattaa tarkistaa aika ajoin, koska muutokset työtilanteessa ovat usein niin pieniä, ettei niihin kiinnitä huomiota. Samoin muutokset näkötilanteessa ovat hyvin vähittäisiä eikä niitäkään huomaa, ennen kuin työskentelyyn ilmaantuu selviä vaivoja. Naapurityöntekijän työasentoon, mahdolliseen pään nyökyttelyyn ja silmien siristelyyn tekstiä luettaessa voi ottaa varovaisesti kantaa.

 

Rentouta lihaksia

Ehkäistäksesi niskan ja kaulan lihasten aiheuttamia silmänseudun heijastuskipuja, rentouta lihaksia työn lomassa.

 

Niska-hartialihaksia ja silmien lihaksia voi rentouttaa seuraavasti:
  • pyöritä olkapäitä neljä kertaa hitaasti ympäri: eteen, ylös, taakse ja pudota alas
  • työnnä leuka pitkälle eteen ja vedä se taakse neljä kertaa; jätä pää lopuksi keskiasentoon
  • katso kauas tai pidä kädet suljettujen silmien päällä
  • tee taukoliikkeet 4–6 kertaa päivässä
Hiiri
  • Varaa hiirelle riittävästi tilaa näppäimistön molemmin puolin.
  • Siirrä näppäimistöä eteenpäin pöydän etureunasta siten, että saat koko kyynärvarrelle tukea pöydän pinnasta.
  • Hiirtä käyttävän käden tulee toimia mahdollisimman rennosti ja sijaita lähellä vartaloa. Hiiri mahdollisimman lähellä kuvaruutua ja ranne keskiasennossa.
  • Hiiren tulee olla käteen sopiva. Ota selvää tarjolla olevasta valikoimasta.
  • Huolehdi hiiren kunnosta ja puhtaudesta.
  • Säädä kontrollipaneelista hiiren kaksoisklikkauksen ja osoitinnuolen nopeus itsellesi sopivaksi: oma tietokone -> ohjauspaneeli -> hiiri. Kohdissa ”painikkeet” ja ”liike” voi säätää nopeuksia ”liukusäätimellä”. Hitaampi liike helpottaa hallintaa.
  • Opettele käyttämään hiirtä molemmilla käsillä.
  • Keskeytä työ tunnin välein.

Muista rentouttavat elpymisliikkeet, ravistelut ja venytykset.